خواص سنگ ها, مقالات

خواص سنگ آمیتیست (آپدیت 2024)

خواص سنگ آميتيست, ياقوت ارغوانی (Amethyst)

تاریخچه سنگ آمیتیست

سنگ آمیتیست یا یاقوت ارغوانی amethyst مدتهاست به دلیل استفاده تزیینی و ساخت حرز دارای ارزش بوده است. بیشترین مورد استفاده آن در دوران ترک شراب خواری باستان بوده است. کلمه “آمیتیست” از کلمه یونانی “آمیتیستوس” به معنی “غیر مست- هوشیار” است. این سنگ تاریخچه طولانی در مراسم مذهبی دارد.

در کتاب مصری مردگان، دستورالعملی مبنی بر قرار دادن یک آمیتیست به شکل قلب بر روی جسد فرد متوفی داده شده است . روزگاری در چین به طرفین دعوی در دادگاه تکه ای از سنگ آمیتیست داده می شد، چرا که معتقد بودند این سنگ دیدی مثبت به شخص می دهد و بنابراین به نتیجه مطلوب نیز خواهد رسید.

نام آمتیست از زبان یونانی باستان گرفته شده است. باستانیان بر این باور بوده اند که شخصی که آمتیست همراه خود داشته باشد از مست شدن دور خواهد ماند.

درباره سنگ آمیتیست

این سنگ نوعی کریستال کوارتز به رنگ بنقش است . آمیتیست ، گران بهاترین سنگ در گروه کوارتزها به شمار می رود .این سنگ را در کتب جواهرشناسی فارسی ( جمشت ) گفته اند لکن نام آن در لاتین ( آمیتیست ) است . نام آمیتیست از زبان یونانی مشتق شده و به معنای « مست نبودن » است ؛ چون می پنداشتند که دست بند و یا گردن بندی از آمیتیست هنگام می خواری ، مانع مستی می شود .

بعضی از بلورهای آمیتیست در مقابل نور خورشید قسمتی از رنگ خود را از دست می دهند . با وجود این ، اشعه X رنگ اولیه آن را می تواند باز گرداند .بلورهای آمیتیست با حرارت زیاد به رنگ های زرد روشن ، قهوه ای ، سبز و آبی در می آیند .شکنندگی ، از دیگر خواص سنگ آميتيست است .لذا باید با دقت بسیار آن را نگاه داشت .

رنگبندی سنگ آمیتیست

این سنگ در سایه به رنگ های ارغوانی روشن تا بنفش تیره مشاهده شده است، همچنین جالب است بدانید که دارای پدیده دورنگی ضعیفی می باشد و اغلب به صورت بنفش و قرمز مایل به ارغوانی خود نمایی میکند.

رنگ های بنفش سیر تا ارغوانی آن به طور معمول در بازار جهانی دارای قیمت بالاتری می باشند. خوب است ک بدانید این سنگ به رنگ سبز نیز وجود دارد بعضی از بلور های آن در مقابل نور خورشید قسمتی از رنگ خود را از دست می دهند. با وجود این، اشعه x رنگ اولیه آن را می تواند باز گرداند.

رنگبندی سنگ آمیتیست

بلور های آمیتیست با حرارت زیاد به رنگ های زرد روشن، قهوه‌ای، سبز و آبی در می آیند و رنگ های زرد آن به عنوان سیترین فروخته می شود. اما هنگامی که این سنگ به رنگ سبز در می آید دارای  مقدار زیادی عنصر آهن (Fe2+) می باشد که بیشتر  از کوارتز های سبز در طبیعت یافت شده است اما بیشتر  سنگ های سبز رنگ در بازار جواهرات به طریق انجام عملیات حرارتی پدید می آیند.

اغلب سنگ های سبز این گوهر نیز از برزیل می باشند. نوع قهوه ای آن یا چایی رنگ  آن که به Tea color شناخته شده است نیز بسیار زیباست.

حتما بخوانید : روش تشخیص سنگ آمیتیست اصل از تقلبی

خواص درمانی سنگ آمیتیست

خاصیت این سنگ عمدتاً به خاطر این است كه می تواند هرنوع احساس منفی را از وجود شخص بیرون بكشد و ضمیر او را پاك و شفاف كند.  در مورد كودكان می تواند اضطراب و آشفتگی ناشی از بلوغ، یا هرنوع غم و افسردگی مربوط به شكست تحصیلی، یا شنیدن اخبار ناخوشایند مثل طلاق یا مرگ، و غیره را در آنها از بین ببرد. یکی دیگر از خواص سنگ آميتيست در این گونه موارد تمام احساسات منفی را به طرف خود جذب میكند و به كودك آرامش می بخشد.

برای بچه هایی كه ناتوانی های گوناگون دارند و یا دچار مشكلات جسمی و روحی هستند چند تكه سنگ یاقوت ارغوانی در اتاق آنها باعث می شود این نیروهای منفی از وجود آنها تخلیه شود و اتاق آنها به یك وضعیت آرام و متعادل برگردد. برای درمان دردهای موضعی، سنگ یاقوت ارغوانی را به طور مستقیم به مدت 20 دقیقه در روی محل درد یا اطراف آن بگذارید تا تسكین یابد.

خواص سنگ آمیتیست (یاقوت ارغوانی)

سنگ آمتیست خشم، طغیان، ترس، تشویق، نگرانى و اضطراب را از بین مىبرد.سنگ آمتیس احساسات فوق موانعى هستند که نمیگذارند روح ما نا محدود را تجربه کند. سنگ آمتیس رویاهاى ما را تصفیه میکند. سنگ آمتیست بدلیل نور بنفشى که از خود بیرون مى دهد ارزش فوق العاده اى را در شفا بخشى خصوصاُ در زمینه درمان با رنگ ها ارائه مى دهد.

ازآنجائی که آمتیس  داراى ارتعاشات بالایى است , براى انواع دردهاى جدى موثر است و به التیام دردهاى بدنى و نیز دردهاى ناشى از رنج و غم کمک مى کند. سنگ آمتیس براى درمان سردرد ها و بى خوابى کمک فوق العاده اى میکند. ارتعاشات آمتیس براى درمان بیماریهاى ناشى از عدم خلوص خون، نظیر اگزما، جوش و حتى بیماریهاى آمیزشى موثر است.

خواص ماورایی سنگ آمیتیست

سنگ آميتيست اراده را تقویت می نماید . استفاده از این سنگ برای ترک عادات ناپسند بسیار مفید است .

لذا معتادانی که قصد ترک مواد مخدر ، سیگار و یا مشروبات الکلی را دارند ، از این سنگ استفاده می کنند .

هم چنین این سنگ به دلیل ارتباط با چاکرای پیشانی و تاج ، برای رفع دردهای ناشی از میگرن و سردردهای عصبی و نیز بهبود حمله های عصبی به ویژه صرع ، بسیار مفید است .

سنگ آميتيست علاوه بر آن ، برای رفع بی خوابی و کابوس سفارش می کنند که آن را زیر بالش بگذارند و بخوابند

طلسم سنگ آمیتیست

نمونه یک طللسم سنگ آمیتیست که در موزه جواهرات لندن نگه داری می شود

اطلاعات کانی شناسی سنگ آمیتیست

آمیتیست (به انگلیسی: Amethyst) با فرمول شیمیایی SiO2 از مجموعه کانی هاست و از واژه آماتیس به معنای بنفش اخذ شده‌است. (سری ایزومورف فورستریت تافایالیت) برای اولین بار در رومانی کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری – بی پیرامیدال – پسودوکوبیک، رنگ: سیاه – خاکستری – قهوه‌ای – بنفش – تیره – سبز- صورتی، شفافیت: شفاف – نیمه کدر، شکستگی: صدفی – تراشه ای(خشن)، جلا: شیشه‌ای – صدفی، رخ: ناقص – مطابق با سطح و در رده‌بندی اکسید است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن ماگمایی – هیدروترمال است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن سختی – چگالی – رخ پذیری – انحلالدر اسیدها – واکنش‌های شیمیایی -اشعه Xآپاتیت – پولوسیت – بریل – توپاز -فناکیت- کالسدوئن- کریستال دراک است ، از نظر ژیزمان بلوری – آگرگات دانه‌ای – توده‌ای کمیاب است و بیشتر در آلمان غربی وشرقی، چک اسلواکی، رومانی، روسیه، برزیل، آمریکا، ماداگاسکار، مکزیک و نامبیا یافت می‌شود.

نام آمتیست از زبان یونانی باستان گرفته شده است. باستانیان بر این باور بوده اند یکی از خواص سنگ آميتيست این است که شخصی که آمتیست همراه خود داشته باشد از مست شدن دور خواهد ماند. فرمول این سنگ زیبا که از خانواده کوارتزها می باشد: SiO2 در قرن نوزدهم تصور بر این بوده، که رنگ آمتیست به علت وجود منگنز می‌باشد.

👈 حتما ببینید : قیمت روز سنگ آمیتیست در بازار 👉

بزرگترین ژئود آمیتیست جهان

“ملکه اروگوئه” یا “The Empress of Uruguay” بزرگترین نمونه استخراج شده ژئود آمیتیست در کره زمین می باشد که در سال ۲۰۰۷ میلادی استخراج شده است. ارتفاع این ژئود ۳٫۲۷ متر و ۲٫۵ تُن می باشد! حدودا سه ماه زمان صرف شد تا بتوان این سنگ عظیم الجثه را از نوعی سنگ بازالت (نوعی سنگ آتشفشانی مادر) خارج کرد.

بزرگترین ژئود آمیتیست جهان

معادن سنگ آمیتیست 

تولید کنندگان عمده آن کشور های برزیل، روسیه، استرالیا، آلمان، اروگوئه می باشند و در ایران نیز یافت می شود. به دلیل که فراوانی گونه کوارتز در طبیعت زیاد می باشد این سنگ تقریبا در همه جای این کره زمین استخراج  می شود. سنگ آمیتیست همانند گارنت در گروه سنگ های نیمه قیمتی قرار می گیرد. به دلیل این که رنگ این سنگ خاص و بنفش است  شاید اگر ذخایر معادن آن کمیاب بود جزو گرانبهاترین نوع سنگ ها قرار  می گرفت.

به علت اینکه خواص سنگ آمیتیست در ملل مختلف شناخته شده و معروف است استخراج آن در بسیاری از مناطق انجام می گیرد. در کوه های موجود دراورال روسیه نوع ارغوانی قرمز پیدا می شود. در معادن اروگوئه نیز از درون سنگ های آتشفشانی استخراج  می شود. بهترین نوع این سنگ  ازمعادن سریلانکا استخراج می شود.

بطور کلی در معادن ایران کریستال بزرگ و با رنگی عمیق پیدا نمی شود و بیشتر بصورت ژئود و ریز بلور یافت می شوند. در چشمه های اطراف شهر بوشهر نوعی از این سنگ یافت شده است که به مرور زمان رنگ اش را از دست می دهد و به نارنجی کمرنگ تبدیل میشود. همینطور در مناطق شاهرود و فردوس نمونه های مقاوم و باکیفیتی شناخته شده است.

طریقه نگهداری و شارژ سنگ آمیتیست 

برای شارژ انرژی سنگ آمیتیست کافیست یکبار در ماه آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف آب قرار داده و سپس بین 2 تا 3 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا سنگ کاملا شارژ شود و بتوانید از خواص درمانی آن استفاده کنید.

 

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 35 میانگین: 3.6]

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “خواص سنگ آمیتیست (آپدیت 2024)

  1. بنیامین موسی نزاد گفت:

    سنگ آمیتیست یا یاقوت ارغوانی با خواص درمانی بینظیر، تشکر فراوان بابت اطلاعات مفید….

  2. ایوبی مهر گفت:

    درودها.حقیر 10قطعه دارم که هرکدامشان بیش از 10قیراط هستند.راف بنفش و شفاف،

    1. Mmmmmm گفت:

      جمع کنید این مسخره بازیا رو کم انگل مردم بدید آش و دولاغا

    2. محمد گفت:

      شمارتون چنده من میخوام یکی

    3. مبینا گفت:

      فروشی ؟ به چه قیمت؟

  3. Ebi گفت:

    با سلام در علوم غریبه جهت اصطلاحا شارژ سنگ نیست بلکه به اون تنجیم دادن گفته میشود و بعد از مراحلی سنگ را در سه شب متوالی بر روی پارچه سفید زیر نور ماه قرار میدهند حتی در استرولوژی برای آن رصد نجومی هم انجام میدهند که ابتدا پاکسازی که اغلب با گلاب انجام میشود و در آخر تنجیم 🙏🌹

    1. Roz گفت:

      مرسی از اطلاعاتی که دادین ❤️

  4. حمید جعفرزاده گفت:

    من بیمار مبتلا به ام اس هستم و یکی از سنگهایی که دکتر سنتی برای من تجویز نموده همین سنگ هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *