خواص سنگ ها, مقالات

خواص سنگ فيروزه ( Turquoise)

خواص سنگ فيروزه ( Turquoise)

خواص سنگ فيروزه ( Turquoise)

تاریخچه سنگ فیروزه

فیروزه یکی از اولین سنگهایی است که به دلیل رنگش استخراج شد. رنگ آن بسته به میزان آهن و مس موجود در ترکیب، از آبی آسمانی تا سبز متغیر است.فیروزه سنگی بسیار پیچیده و وسواسی است چرا که برای تشکیل آن باید نوع مناسب مواد معدنی در مکانی مناسب به مدتی بسیار بسیار طولانی (میلیونها سال) بماند.مصریان فیروزه را “سنگ زندگی” نامیدند، قدیمی ترین جواهراتی که با این سنگ ساخته شده، چهار گردنبند است که در دستان جسد مومیایی ملکه “زر” یافت شده است؛ او در حدود سال 5500 پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی کرده است.

فیروزه در تبت از احترام زیادی برخوردار بوده و در تمام دوران زندگی شخص همراهش می شد. به عنوان پول رایج و سنگی باارزش داد و ستد می شده که حتی از طلا هم گرانبهاتر بوده است .درجه سختی فیروزه 6 است و ساختار کریستالی سه شیب دارد.
 
درباره سنگ فیروزه

مس عامل اصلی شروع فرایند تشکیل فیروزه است. فعل و انفعالات گرمایی ناشی از ماگماهای داغ آتشفشانی هنگام حرکت به سطح زمین، فلدسپاتهای مجاور آنها را تجزیه کرده و آلومینیوم آزاد می کند، اسید فسفریکی که از آپاتیت ها (سنگهایی که معمولاً نزدیک معادن مس یافت نمی شوند) می گذرد، فسفر مورد نیاز واکنش را فراهم می کند. سفره های آب زیرزمینی نیز بایستی به مدت میلیونها سال زیر سنگهای میزبان فیروزه باشند. درحین اینکه زمین جابجا شده، کوهها افراشته شدند و دریاها شکل گرفتند و ناپدید شدند، این مخازن مس، آلومینیوم و فسفر باید تحت فشار باقی می ماندند تا کاملاً خشک شوند.

 
خواص درمانی و متافیزیکی سنگ فیروزه

فیروزه به خاطر قدرت دفعش معروف است و وقتی روی بخشی از بدن که دچار بیماری است قرار داده شود، بیماری به درون سنگ کشیده شده و از بدن خارج می شود.این سنگ با تغییر رنگ، خبر از سلامت بدن و هاله میدهدفیروزه برای بدست آوردن ثروت استفاده می شود، اگر به عنوان هدیه به شخصی داده شود، برای دریافت کننده ثروت و خوشبختی به همراه دارد.فیروزه زندگی زناشویی را نیز هماهنگ می کند . سنگی آرامش بخش و تسکین دهنده اعصاب

برای رفع افسردگی و خستگی ,کارایی سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد,کمک به ترمیم بافتها,دارای اثرات ضد التهابی و زدودن سموم,تصفیه ریه ها,تخلیه گلو درد,تقویت چشم ها و درمان آب مروارید,کمک به درمان روماتیسم، نقرس، مشکلات معده، و بیماری های ویروسی,پاک کردن مراکز انرژی بدن اثیری,پاکسازی ذهن,نماد سخاوت ، صداقت ، و محبت.

 از جمله خواص سنگ فیروزه این است که به همراه هر کسی که باشد، از برق گرفتگی، غرق شدن، نیش جانوران موذی ، نظر بد و قتل و کشته شدن در امان است و محفوظ می ماند، با کسانی که مزاج بادی دارند موافق می باشد . فیروزه در اثر تغییرات هوا زمانی درخشنده و زمانی تار و مکدر می گردد.

 
روایات دینی و مذهبی درباره سنگ فیروزه

در فضیلت و خواص فیروزه روایت های بسیاری از ائمه اطهار (علیهم السلام) و حکما نقل شده است که قابل توجه برای طالبین می باشد. از جمله:
 

از حضرت اما جعفر صادق (علیه السلام) منقول است هر که انگشتر فیروزه در دست کند فقیر نمی شود. و به سند معتبر از مفضل عمر منقول است که گفت: روزی به خدمت حضرت امام صادق (علیه السلام) رفتم و انگشتر فیروزه در دست داشتم. فرمود که ای مفضل! فیروزه سیرگاه دیده های مردان و زنان مومنه است یا دورگرداننده ی دردهاست

جناب عالم فاضل مرحوم محمد حسن نائینی (رحمه الله) در کتاب شریف گوهر شب چراغ گوید: هر که صباح از خواب برخیزد و نظر بر فیروزه اندازد در آن روز مکروهی به وی نرسد و در غایت فرح و نشاط باشد. و نیز گفته اند در فیروزه نگریست موجب درازی عمر باشد و روشنایی چشم را بیفزاید و هر که فیروزه با خود دارد خواب های پریشان نبیند و دشمن بر وی ظفر نیابد و از هیچ آفریده نترسد و پیش سلاطین و حکام و زمره خلایق عزیز و مکرم باشد.

و بازهم جناب نائینی (رحمه الله) در گوهر شب چراغ گوید: کسی که انگشتر فیروزه به دست کند از گزند حشرات موذی در امان می ماند. ولی از خواص آن اینست که صاحب چنین انگشتری صولت و هیبت ندارد زیرا فیروزه هیبت را ساقط می کند. لذا ملوک و سلاطین آن را به دست نمی کنند.

همچنین روایت داریم اولین هدیه ای كه خداوند به رسول اكرم(ص) در غار حراء داد، سنگ فیروزه بود و از طریق جبرئیل به ایشان داده شده است.

معادن سنگ فیروزه در جهان

تقریباً تمامی فیروزه ها در نواحی آتشفشانی یافت می شوند و بهترین نوع این سنگ جواهر در نزدیکی سطح زمین قرار دارد. این سنگ باید کاملاً خشک شود تا استحکام داشته باشد.معادن فیروزه که در عمق بیشتر قرار دارند، به دلیل اسیدی که ذرات آب زیرزمینی تولید می کنند، نرم می شوند.یکی از استثنائها معدن کوهستان “لون” در نوادای امریکاست که غنی ترین معدن فیروزه است.

سنگ فیروزه در سراسر دنیا یافت می شود و تاریخچه آن بعنوان سنگی معنوی به 7500 سال پیش باز می گردد. فیروزه ایرانی یکی از بهترین فیروزه های دنیاست و معادن فیروزه در ایران جزو اولین معادن این سنگ به شمار می رود. چین، امریکای شمالی و جنوبی، عربستان صعودی و تبت نیز، دیگر منابع آن هستند. ویرجینیا معدن یکی از نادرترین انواع فیروزه است که کریستالهای منشوری شکل دارد.

فیروزه‌ نیشابور كه‌ بهترین‌ نوع‌ و گران‌ترین‌ است؛ وفیروزه‌ دامغان‌ كه‌ كیفیت‌ پایین‌تری‌ دارد.یكی‌ از معروف‌ ترین‌ معادن‌ فیروزه‌ در دنیا درخراسان‌ قرار گرفته‌ و به‌ همین‌ علت، این‌ استان، به‌ خصوص‌ شهر مشهد، مركز تراش‌ و معاملات‌ عمده‌ فیروزه‌ در جهان‌ است؛ به‌ طوری‌ كه‌ مقدار زیادی‌ فیروزه‌ استخراجی‌ از معادن‌ دیگر كشورها را در مشهد تراش‌ می‌ دهند و از آن‌ جا به‌ دیگر بازارهای‌ جهانی‌ وارد می‌ كنند.فیروزه‌هایی‌ كه‌ در مشهد تراش‌ داده‌ می ‌شوند به‌ نام‌ فیروزه‌ خراسانی‌ مشهورند.

خواص کانی شناسی سنگ فیروزه

فیروزه فسفات آبدار طبیعی آلومینیم است که در دستگاه کج‌وجهی متبلور می‌شود، با مس آبی‌رنگ است و به عنوان جواهر به‌کار می‌رود.فیروزه با فرمول شیمیایی CuAl6 [ (OH)2 – PO4]4.4H2O یک کانی کمیاب و ارزشمند به رنگ‌های طیف فیروزه‌ای (آبی روشن تا سبز) و از رده فسفات است. این کانی به‌دست فیروزه‌تراشان شکل داده می‌شود و به عنوان نگین برای انگشتر، گردنبند، گوشواره و دیگر جواهرات به کار می‌رود.

طریقه نگهداری و شارژ سنگ فیروزه

برای شارژ انرژی  سنگ فیروزه کافیست یکبار در ماه آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف آب قرار داده و سپس بین 2 تا 3 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا سنگ کاملا شارژ شود و بتوانید از خواص درمانی آن استفاده کنید.

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

1 دیدگاه در “خواص سنگ فيروزه ( Turquoise)

  1. ثمین سادات گفت:

    البته مرکز فیروزه نیشابور هست و بیشتر نیشابوری ها تراشکار و فروشنده فیروزه هستند نه مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *