طب مکمل, مقالات

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

رایحه درمانی نام نوعی روش درمان است که در آن از روغن های پایه گیاهان بوته ها و درختان زیادی برای بهبود بیماران استفاده میشود . روغن هایی که از گیاهان استخراج میشوند برای مصارفی گوناگون مانند در مان مشکلان جسمی و روحی ، استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی برای تفریح به کار میرود . روغن های پایه بر حالات روحی و جسمی افراد تاثیر می گذارند و تحقیقات دانشمندان برای یافتن چگونگی این تاثیرات ادامه دارد . در ادامه با زیبآذین همراه باشید…

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

واژه آروماتراپی از دو تک واژ آروما (aroma) به معنای عطر یا بو و تراپی (therapy) به معنای درمان یا معالجه تشکیل شده است. از آنجایی که مواد اولیه تولید اسانس از گیاهان گرفته می شود، این علم در زیر شاخه گیاه درمانی قرار می گیرد و همردیف هومیوپاتی و درمان با گل می باشد. اصطلاح آروماتراپی، به معنای استفاده از روغنهای معطر در درمان بیماریهاست که یکی از درمانهای مکمل است و معمولا در ترکیب با سایر درمانها به کار می رود.

ما خود به نوعی بهرین رایحه درمان برای خودمان هستیم. بعضی از رایحه ها موجب شادی ما میشوند از این رو به عنوان مثال شامپویی را انتخاب میکنیم که رایحه خوش آیند داشته باشد بعضی از روغن های پایه سبب رفع خستگی ماهیچه ها میشوند و ما میتوانیم این روغن ها را در ترکیبات صابون ها ، شامپو ها، کرم های دست و صورت و لوسیون های ساخته شده در آزمایشگاه ها و کارخانجات بیابیم از این رو در هنگام استفاده از این محصولات ما به نوعی در حال تجربه رایحه درمانی هستیم . اگر چه این اعمال بسیار روزمره و کم اهمیت به شمار آیند.

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

برای مثال استشمام چند قطره از اوکالیپتوس در هنگام سرماخوردگی سبب باز شدن راه تنفس میشوند . یا نوجوانان برای برطرف کردن دانه های سرسیاه پوست از روغن درخت چای و ترکیبات حاوی این روغن استفاده میکنند . تمامی این ها رایحه درمانی است. هنوز برخی از مرمدم تردید دارند که با استفاده موضعی از یک روغن پایه چگونه میتوان بیماری های درونی را درمان کرد با این وجود افرادی که رایحه درمانی را تجربه کرده اند همگی از تاثیرات بسیار سودمند آن سخن میگویند.

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

اسانس های معطر نه تنها بر روی حالات جسمانی تاثیر می گذارند بلکه بر روی حالات روحی و روانی انسانها نیز تاثیر گذار واقع می شوند. از طرق مختلف مثل حس بویایی، لامسه و… وارد بدن شده و تغییراتی را بر روی سیستم عصبی و روانی ایجاد می کنند.

” این ترکیبات می توانند از طریق پوست وسیستم بویایی و در برخی موارد به صورت خوراکی وارد بدن شوند”

 

ورود مولکولهای بودار به بینی، با تحریک عصب بویایی، روی سیستم لیمبیک اثر می کند. این سیستم، قسمتی از مغز است که احساسات و هیجانها و خاطرات و حافظه انسان را تحت کنترل دارد و در نهایت روی سیستم عصبی خودکار بدن، ضربان قلب، فشار خون و تنفس و هورمونها اثر می گذارد. بوها، قویترین محرکهای حافظه اند و فرد را قادر می سازند جزییات حوادث و هیجانها را به خاطر آورد. اسانسها می توانند به روش بخور یا تبخیر روغن به وسیله اسانس سوزها ، استنشاق شوند. برای جذب پوستی اسانس ها ، می توان از ماساژ، کمپرس ، ماسکهای صورت و حمام گرفتن با ماده معطر یا روغن ، استفاده کرد.

اثر شفابخش رایحه ها

 

گیاهان هر کدام با خصوصیت و پیام خاص خود و با رنگ ها و عناصر فعال و رایحه مخصوص شان برای افزایش سلامتی و بسط آگاهی ما در دسترس هستند . آنا با رشد ریشه هایشان در عمق خاک و برگ هایشان به سمت نور ، در خود انرژی های زمینی و سماوی را دارند و قبل از اینکه آنها را به ما منتقل کنند ، تبدیل به زیبایی ، رنگ و بو می کنند . اسانس معطر هر گیاه دارای خصوصیت نهفته و خالص آن است . اسانس یا عطر هر گیاه شیره ذاتی و رکن اصلی و ارزشمند هر گیاه را تشکیل می دهد و بوی هر گیاه ، روح و قلب و حاصل فعالیت چشمگیر تک تک سلول های آن به شمار می رود . بوی خوش گیاهان توام با انرژی های روح است و ایجاد دگرگونی در درون می کند . ممکن است این را تجربه کرده باشید که چگونه بوی عود یا کندر و … در بهبود فضای اتاق می تواند موثر باشد که هم آرامش بخش است و هم موجب سبکی و پاکی می شود .

 

عطرهای گیاهان انواع و اقسام مختلف داشته و هر کدام با بوی خاص خود نقش موثری در رفع افسردگی، خشم ، اضطراب ، درد ، بی خوابی ، بی اشتهایی و … دارند .اغلب گیاهان دارای بو و عطر خاصی هستند که به دلیل الکالوئیدهای درون آنها یا به واسطه وجود زرین های وپژه در لابلای سلول ها ، به هنگام دم کردن ، جوشانیدن و یا گرفتن عرق آنها ، بوی خوشی از آنها خارج شده و به شکل بخار یا آب یا روغن در محفظه ای جمع می شوند .

 

بطور کلی در رایحه درمانی جهت بهره گیری از خواص درمانی گیاهان از سوزاندن و دود کردن ، جوشاندن و دم کردن ، گرفتن عرق ، اسانس ، تنطور و عصاره های روغنی گیاه استفاده می شود .

 

روغن های عصاره ای نمایانگر جان گیاهی است که از آن استخراج می شود و غلیظ ترین شکل انرژی گیاهی است که خواصی قدرتمند دارد . طریق استفاده از این عصاره ها به صورت ماساژ یا بوییدن است . روغن های عصاره ای برخی گیاهان حوزه انرژیکی انسان را به یاری برانگیختن ذرات الکترومغناطیس آن از طریق حس های جسمانی تحریک می کنند . آنها می توانند لایه حیاتی هاله را فعال سازند و نیروی تازه ای به آن ببخشند : می توانند حواس را با تشویق لایه های جسمانی ، حیاتی و اختری هاله و با تخلیه فشار روحی انباشته شده ، آرام ، متوازن و هماهنگ سازند . تمام عصاره های روغنی تاثیراتی بر ذهن ، احساسات و همچنین قسمت های مختلف بدن دارند . یعنی بعضی از آنها بر جسم موثر هستند (درمان مستقیم ) و برخی دیگر از طریق احساسات ، بر روان تاثیر می گذارند (ازطریق حس بویایی ). این گروه همچنین به عنوان داروهای پیشگیری استفاده می شوند .

 

عرق ها نیز درای خواص درمانی همان گیاه هستند . از گیاهان عصاره غیر روغنی نیز به دست می آید که حاصل جوشانیدن گیاه به مدت کافی و جمع کردن مایع به دست آمده از آن پس از جوشیدن است . همین طور تنطورهای گیاهی نیز دارای خواص درمانی فرواوانی هستند ، برای ساخت تنطور مقداری از آن گیاه یا عصاره آن را در الکل می ریزند و از آن تنطور به دست می آورند.

در سال 1920 شیمیدان فرانسوی ((‌رنه موریس گاته فوسه )) دستش را در حین آزمایش می سوزاند و به سرعت آن را در مایعی ( مایع مذکور روغن اسطو خودوس بود ) که دم دستش بوده فرو می برد . این شیمیدان که به عنوان (( پدر عطر درمانی )) شناخته شده ، تحقیقاتی را بر روی خاصیت بوها و روغن های گیاهی آغاز می کند . او بر روی گل ها و گیاهانی مانند ریحان ، مریم گلی ، یاس و … آزمایشات مختلفی انجام می دهد .

 

کاربرد رایحه درمانی در طب سنتی هند

 

از دیدگاه طب هندی ، بینی دری به سوی مغز و آگاهیست . انرژی حیاتی یا  (( پرانا )) از طریق نفس کشیدن از راه بینی وارد بدن می شود و عملکردهای حسی و حرکتی را حفظ می کند . بکارگیری رایحه هایی خاص از طریق بینی به تصحیح اختلالات پرانا که بر عملکردهای بالاتر مغزی ، حسی و حرکتی تاثیر میگذارد ، کمک می نماید . (( آیورودا )) از رایحه ها برای ارسال علامت های مشخصی استفاده می کند که موجب تعادل هر سه  (( دوشا )) ( طبایع بدن ) می گردد . برای تعادل هر یک از طبایع یا دوشاها در آیورودا از رایحه گیاهان خاصی استفاده می شود ، به این جهت که ایجاد پیام های بویایی در مغر به نحوی می توانند بین ذهن و بدن رابطه برقرار نمایند .

 

واتا : با مخلوطی از رایحه های گرم و شیرین و ترش نظیر اسانس گل شمعدانی ، میخک ، ریحان و پرتقال و … به حالت تعادل در می آید .

 

پیتا : با مخلوطی از بوهای شیرین و خنک مانند گل سرخ ، یاسمن ، چوب صندل ، نعنا و دارچین متعادل میگردد .

 

کافا : مانند واتا با مخلوطی از رایحه های گرم اما دارای بوی تندتر چون اکالیپتوس ، میخک ، سرو کوهی ، مرزنجوش و … تعادل خود را باز می یابد.

 

ده قطره از عصاره روغنی معطر را میتوان در آب داغ یا بخوردان های مخصوص ریخت و به مدت نیم ساعت یا بیشتر اتاق را از رایحه ملایم سرشار نمود.

 

در مورد بیمارانی که عدم تعادل های معینی در آنها تشخیص داده شده است ، روغن هایی تجویز میگردد که عدم تعادل را به حالت توازن باز می گرداند و با بکارگیری آن درد و بیماری از بین می رود.

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

شخصی ، در اواسط زمستان مبتلا به سرماخوردگی شدید سینه می شود که یک هفته او را بستری می کند و بیماری اش همچنان ادامه مییابد . این سرفه حدود سه ماه ادامه پیدا میکند تا اینکه وی به منظور آگاهی از وضع خویش به یک کلینیک آیورودا مراجعه می نماید و تشخیص داده میشود که او یک تیپ واتا – پیتاست که دچار عدم تعادل واتا شده و در مخاط ریه های او تمرکز یافته است . پزشک معالج او روش رایحه درمانی را انتخاب می کند و استفاده از یک روغن خاص واتا را تجویز مینماید که به هنگام شب استشمام کند . واکنشی که در بدن آن شخص ایجاد میشود بسیار غیر منتظره به نظر می رسد . گویی تمامی سلول های بدنش ناگهان زنده می شوند . به زودی سرفه های بتسی قطع می شود و او می تواند به مراتب راحت تر از ماه های گذشته بخوابد .

 

رایحه درمانی می تواند در تخفیف یک نشانه بیماری موثر واقع شده یا صرفاً به گونه ای دلپذیر آرام بخش باشد . در مواردی مشاهده واکنش مثبت برخی بیماری ها نسبت به این روایح موجب شگفتی شده است مانند عوارضی چون سر دردهای میگرنی ، بی خوابی های مزمن ، کهیرهای پوستی و پشت درد که در مقابل دیگر روش های درمانی مقاومت نشان داده اند . این نکته گواه صحت این اصل است که چنانچه بیمار ، خوب شناخته شود ، می تواند هر چیزی را به عنوان یک داروی درونی به کار برد .

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

یکی دیگر روش های سوزاندن اسانس ها با استفاده از شمع است برای اینكه بتوان از یك شمع برای رایحه درمانی استفاده كرد، نوع موم آن اهمیت خاصی پیدا می كند. شمع هایی كه از موم هایی ساخته شده اند كه هنگام سوختن مواد سمی به اطراف پراكنده می كنند، مثل شمع های پارافینی معمولی، برای رایحه درمانی مناسسب نیستند. در عوض موم زنبور عسل، سویا و دیگر موم هایی كه پایه گیاهی دارند، بهترین انتخاب برای این كارند. این نوع موم ها اغلب نرم هستند و به همین دلیل درون ظرف های مخصوص ریخته می شوند.

رايحه درمانی يا آروماتراپی چيست؟

وقتی می خواهید شمعی مخصوص آروماتراپی خریداری كنید، حتماً نوشته روی برچسب آن را بخوانید. دقت كنید كه نوع موم این شمع چیست و بهتر است بدانید كه این شمع ها باید تنها با عطرهای گیاهی طبیعی و روغن های گیاهی معطر شده باشند نه روغن های مصنوعی و شیمیایی.

ـ شمع باید از مواد صددرصد طبیعی ساخته شده باشد (معمولا شمع های دست ساز هندی این ویژگی را دارا هستند)
ـ عطر این شمع ها باید از روغن های گیاهی باشد.
ـ جنس موم باید از سویا باشد.
ـ به هیچ وجه پارافین در ساخت آن به كار نرفته باشد.

برای اینكه بتوان از یك شمع برای رایحه درمانی استفاده كرد، نوع موم آن اهمیت خاصی پیدا می كند. شمع هایی كه از موم هایی ساخته شده اند كه هنگام سوختن مواد سمی به اطراف پراكنده می كنند، مثل شمع های پارافینی معمولی، برای رایحه درمانی مناسسب نیستند. در عوض موم زنبور عسل، سویا و دیگر موم هایی كه پایه گیاهی دارند، بهترین انتخاب برای این كارند. این نوع موم ها اغلب نرم هستند و به همین دلیل درون ظرف های شیشه ای یا فلزی مخصوص ریخته می شوند.

 

برای مشاهده و خرید انواع محصولات رایحه درمانی رو لینک زیر کلیک نمایید

 

خرید عود و شمع

 

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *