آموزش مدیتیشن, آموزش یوگا, دانستنیها, متافیزیک, مقالات

✅ چاکرا چیست؟ آشنایی کامل با چاکراها

چاکرا چیست؟ آشنایی کامل با چاکراها

چاکرا چیست؟ امروزه همه می دانیم ما تنها این بدن فیزیکی نیستیم. ما بدنهای مختلفی رو مثل کالبد انرژیکی، اختری، ذهنی و … هم داریم. اگر بدن فیزیکی ما توسط غذا و اکسیژن و آب تغذیه میشه، بدنهای دیگه ما توسط انرژی هایی چون پرانا تغذیه میشن. پرانا یک انرژی فیزیکی مثل گرما و الکتریسیته نیست بلکه انرژی حیاتی و معنوی هست که تو همه عالم موجود هست و هر موجود زنده ای حتی گیاهان هم در ابعاد دیگه هستی اون رو دارا هستن. وقتی یک موجودی میمیره انرژی حیاتی یا همون پرانا از اون خارج میشه.

اما واقعا چاکرا چیست؟ ما همون طور که دهان داریم برای غذا خوردن و مقعد داریم برای خروج غذا، در کالبدهای دیگه مون هم مراکز و بخش هایی رو داریم برای ورود و خروج، گردش و عبور انرژی در بدن که بهش چاکرا میگیم. در واقع انرژی پرانا از طریق چاکراهای مختلفی که در بدن هست میتونه وارد یا خارج بشه. به مسیر انتقال انرژی در بدن هم نادی گفته میشه در ادامه با هفت چاکرا اصلی بدن آشنا می شویم و پاسخ این سوال که چاکرا چیست؟

 چاكراى اول

چاکرای ریشه Root chakra

نام سانسكريت:‌ مولادارا Muladhara

رنگ: قرمز

نت موسیقی : DO

سنگ : یاقوت – عقیق سرخ – مرجان

حرکات یوگا برای متعادل‌سازی چاکرای ریشه : جنگجو ۱ – عقاب – درخت – کودک

موقعیت: تصور كنيد از بالای سرتان يك ميله فرضی وارد مي شود و درست از بين دو پا خارج می شود. چاكراهاى ما بر روی ٧ نقطه از اين ميله قرار دارند. اولين چاكرا بر روی قسمتی است كه ميله خارج شده است.

چاکرای یک یا چاکرای ریشه، انرژى قرمز رنگ را جذب می کند. اين انرژى به ما امكان تحرك و انجام فعاليت هاى زمينی را می دهد. همچنین درک اگاهی از حضور خود. بنابراین اعتماد بنفس ما با این چاکرا مرتبط است.

هر گونه خرابی در چاكراى يك كه به كم كارى اين چاكرا منجر شود موجب احساس خستگی مفرط، جسارت كم، خواب زياد از حد، تنبلی و يا مقاومت در برابر فعاليت هايی خاص می شود كه فرد را از آنها باز مي دارد.

همچنين پر كار بودن چاكراى يك، موجب افراط مانند افراط در كار كردن، خرج كردن، پرخاشگری، روابط جنسي و… مي شود. پر كارى يك چاكرا مي تواند از آنجا موجب شود كه چاكراى ديگرى دچار مشكل باشد و فشار بر روي چاكراهاى ديگر وارد شود.

براى درك وضعيت چاكراى يك خود كافيست با تمركز بر روى روزمره خود بيانديشيد و خود را بشناسيد.

در تمرينات يوگا، حركاتی وجود دارند كه موجب تقويت اين چاكرا مي شود. همچنين روشهايي در مديتيشن نيز وجود دارند كه در آن می توان وضعيت چاكرا را بررسي كرده و آن را درمان نمود. اما اين روشها نياز به حضور استاد با تجربه اي دارد. چنانچه شخص قابل اعتمادى را براى اين كار نمي شناسيد مي توانيد از مربی يوگاى خود كمك گرفته و يا به چند توصيه كوچك كه در ادامه مطلب آمده است، عمل كنيد.

 چاكراى دوم

چاکرا دوم

چاکرای خاجی : Sacral chakra

نام سانسكريت: سواد هیستانا  Swadhisthana

رنگ: نارنجی

نت موسیقی : RE

سنگ : اونتورین پرتقالی – کهربا

حرکات یوگا برای ایجاد تعادل در چاکرای خاجی : الهه– رقصنده– کبوتر

موقعیت : بروى دستگاه تناسلی و در موازات همان ميله ى فرضي، چاكراى دوم قرار دارد.

وظيفه ى اين چاكرا جذب انرژى نارنجی رنگ است. اين انرژى به ما قدرت لذت بردن از زندگی زمينی شامل لذت روابط جنسی، مزه ى غذا ها و هر بخشی كه در ذهن ما مادی محسوب می شود را مى دهد و از طرفی موجب اشتياق و خلاقيت می شود. بهتر است كه بر روی اين عبارات بيشتر بيانديشيم؛ قدرت لذت، خلق، اشتياق. فردی كه از زندگی خود لذت می برد صاحب انگيزه ى بيشتری است و با شوق و انگيزه است كه می تواند خلاق باشد.

غالبا به اشتباه تصور می رود كه انرژى اين چاكرا صرفا به روابط جنسی محدود می شود در حاليكه خنديدن، معاشرت و حتی ديدن و شنيدن هم می تواند با انرژى سالم چاكراى دو لذتبخش باشد و به حيات سالم يك فرد كمك كند.

خرابی در چاكراى دو موجب بوجود امدن مشكلات جنسی، ضعف بويايی، بی انگيزگی، لذت نبردن و يا تنفر از مرد يا زن بودن می گردد.

نكته ى بسيار ظريفی كه در مورد اين چاكرا وجود دارد و در هيچ منبع فارسی زبانی ذكر نشده است اين است كه اين چاكرا ارتباط مستقيمی با چاكرای چهارم ما دارد. براى درك بهتر اين نكته ابتدا چاكرای سه و چاكراى چهار را مطالعه نماييد. در پايان بخش چاكرای چهار اين نكته را روشن تر بيان خواهيم كرد.

در ادامه ى همين بخش تنها به روشهايي اشاره خواهيم كرد كه موجب تقويت و كمك كردن به اين چاكراى مهم می شود. و به شناخت بیشتر اینکه چاکرا چیست؟ برسید. اين روشها در صورت نبود يك مربی يوگای با تجربه و يا يك استاد قابل اعتماد در زمينه مديتيشن، توصيه می شود.

چاكراى سوم

چاکرای شبکه خورشیدی Solar plexus chakra

نام سانسكريت : Manipura

رنگ : زرد

نت موسیقی : MI

سنگ : عقیق زرد – سیترین

حرکات یوگا برای ایجاد تعادل در چاکرای شبکه خورشیدی : سلام خورشید – قایق– کوه

موقعیت : محل استقرار اين چاكرا كمی بالاتر از ناف بر روى ميله فرضيمان است. اين چاكرا انرژى زرد رنگ را جذب می كند. انرژى زرد رنگ قدرت تعقل، تجزيه و تحليل مسائل مادى و روابط زمينى را می بخشد.

حل يك مساله مادى كه ذهنمان را مشغول كرده، درك يك اتفاق جديد و عجيب، هضم رفتارهايي كه در دنياى خود با آن روبرو هستيم، همه و همه نيازمند به انرژي چاكراى سوم مان است. خرابی و يا كم كارى اين چاكرا موجب سوتفاهم هاى بی رويه، معده دردهاى مزمن، روابط اجتماعی پردردسر، مشكلات طولانی حل نشده و… می باشد.

بازهم بعد از يك مربی يوگا و يك استاد مراقبه با تجربه، توصيه هايی براى رفع مشكلات اين چاكرا وجود دارد كه می توان از آن بهره برد.

چاكراى چهارم

چاکرای قلب یا عشق Heart chakra

نام سانسكريت : Anahata

رنگ : سبز

نت موسیقی : FA

سنگ : گارنت سبز – مالاکیت

حرکات یوگا برای متعادل‌سازی چاکرای قلب : شتر– کبری– حالت سگ سربالا

موقعیت : محل اين چاكراى مهم بروى همان ميله ى فرضي، بين دو سينه قرار دارد.

وظيفه ى اين چاكرا جذب انرژى سبز رنگ است كه به ما قدرت عشق ورزيدن و دريافت كردن را مي دهد. آرى، عشق، اين مفهوم غيرقابل رويت و غير قابل انكار، در حيات ما نقش مهم خود را ايفا مى كند. اين انرژى در تنفس ما نيز تاثير مهمى دارد. يك تمرين بسيار ساده براى لمس اين انرژى آن است كه چشمان خود را ببنديد و به يك فرد و يا يك اتفاق بسيار زيبا و عاشقانه فكر كنيد، دقت كنيد كه براى انتخاب سوژه تان به عشقى زيبا بيانديشيد.

اگر اين تمرين كوچك را با تمركز و درست انجام دهيد خواهيد ديد كه بلافاصله تنفسي عميق و لذتبخش خواهيد داشت. اينجا درست همانجاييست كه صحبت از ارتباط چاكراى دوم و چهارم مي شود. براى اينكه بتوانيد از وجود فرد يا شرايطي لذت ببريد لازم است تا به آن عشق داشته باشيد.

عشق انگيزه ی اصلى هر خلقی است كه انجام می شود. بسيارى از ما بارها با اين نصيحت روبرو شده ايم كه براى موفقيت لازم است آنچه را دنبال كنيم كه به آن عشق داريم. اين مطلب صحت دارد تا جاييكه در حيات متافيزيكی ما نيز اين قانون جاريست.

كم كاری و يا خرابی چاكراى ٤ موجب داشتن قلبی ناسالم، پايين آمدن احساس شادى و به مرور زمان موجب اشكال در چاكراى دوم نيز می شود.

بعلاوه چاكراى چهار مانند شير واصلی بين سه چاكراى زمينی و سه چاكراى آسمانی عمل مي كند. غالب افراد سه چاكراى پركار زمينی و يا سه چاكراى پر كار آسمانی دارند كه با تقويت و رفع مشكلات چاكراي چهار می توان به اين تعادل مهم نزديك شد.

در ادامه مطلب، براى تقويت و ترميم چاكراى چهار چندين توصيه وجود دارد كه در صورت عدم دسترسی به مربی يوگاى توانمند و يا استاد مديتيشن قابل اعتماد، می توان از آنها بهره كافی برد و بیشتر بدانید که چاکرا چیست؟

 چاكراى پنجم

چاکرای گلو Throat chakra

نام سانسكريت : Vishuddha

رنگ: آبی آسمانی

نت موسیقی : SOL

سنگ : فیروزه – لاجورد

حرکات یوگا برای ایجاد تعادل در چاکرای گلو : ایستادن روی شانه– چرخش گردن– ایستادن روی سر

موقعیت : چاكراى پنجم ما درست بر روي گلو مستقر است.

اين چاكرا انرژي اي به رنگ آبي نيلي جذب ميكند كه به ما انرژي لازم براي ابراز احساسات را مي بخشد. اين انرژي به ما كمك مي كند كه بتوانيم انديشه، احساسات، نيازها و به عبارتي شخصيتمان را ابراز كنيم.

كم كاري و خرابي چاكراي پنج موجب مشكلات تنفسي (بواسطه ي مجاورت با چاكراي ٤)، سرفه هاي خشك مزمن، خروپف در خواب، مشكلات تيروئيد و…. مي گردد.
بازهم توصيه مي شود براي درمان و تقويت چاكرا پنج، ابتدا به يك مربي يوگاي مسلط و يا استاد مديتيشن قابل اعتماد و صاحب دانش و در غير اينصورت از توصيه هايي كه در ادامه مطلب آمده است استفاده نماييد.

داشتن چاكراى پنجی سالم برابر است با ارتباطات سالم بويژه ارتباطات عاطفی كه در زندگی نسبتا مرفه امروزی، هر گونه خلل عاطفی ای در آن ممكن است بسيار آزار دهنده بنظر بيايد. شايد باز هم نياز به تعمق بيشتری باشد و با ذكر اين عبارت كه “حرف دلت را بزن” كه بارها از روانشناسان و افراد با تجربه ی موفق اطرافمان شنيده ايم، بتوان بهتر اصل مطلب را روشن نمود.

چاکرا چیست؟ فردی با چاكرای پنج سالم از نشان دادن علاقه ی خود ترسی ندارد و همچنين از نشان دادن من واقعی خود رضايت دارد و مانند يك كودك آنچه كه هست را ابراز می كند و غالبا هم مانند يك كودك مورد علاقه ی اطرافيان خويش قرار مي گيرد. راحت زندگی می كند و مانند اغلب افراد جامعه برای پنهان كردن ضعف های خويش تن به پيروی های ناعاقلانه در نمی دهد.

 چاكرای ششم

 

چاکرای پیشانی یا چشم سوم Ajna

نام سانسكريت : Bindu

رنگ : آبی لاجوردی

نت موسیقی : LA

سنگ : آمیتیست

حرکات یوگا برای ایجاد تعادل در چاکرای چشم سوم : آسان– کودک– گربه / گاو

موقعیت : چاكراى ششم يا اصطلاحا چشم سوم ما بين دو ابرو، كمی بالاتر جای گرفته است.

وظيفه ی اين چاكرا جذب انرژی ای به رنگ آبی لاجوردي مي باشد. اين انرژی موجب بصيرت ما مي گردد.

خرابي و كم كاري اين چاكرا موجب مشكلات بينايی اعم از دورر بينی، نزديك بينی، آستيگمات و همچنين سوزش چشم، حساسيت ها و… مي شود.
جهت تقويت و درمان اين چاكرا و در صورت عدم دسترسي به تمرينات يوگا در كنار مربي مسلط و يا استاد مديتيشن قابل اعتماد مي توانيد به توصيه هايي كه در ادامه مطلب آمده است عمل كنيد و از آن بهره ببريد.

نكته بسيار مهم و قابل توجهي در مورد اين چاكرا آنست كه عده اي نا آگاهانه تصور مي كنند بواسطه ي مصرف مخدرهاي شيميايي به قابليت های ویژه اين چاكرا دست مي يابند. برخلاف تصور اين عده كه در فرقه هاي مختلف و حتي در كنار اساتيد نا آگاه هم رايج است، قابليت اين چاكرا آن است كه به ما قدرت نگرش حقيقي نسبت به زندگي را بدهد.

متاسفانه اين مخدرهاي شيميايي نه تنها موجب دستيابي به قابليت هاي اين چاكرا نمي شوند بلكه اكثر آنها موجب تخريب ١٠٠ درصدي چشم سوم نيز مي شوند. به طرزي كه نگرش مثبت به زندگي و اطرافيان به امري محال ممكن است تبديل شود. پروسه درمان اين تخريب نيز امري زمان بر ولي ممكن است.

نگرش مثبت همان انرژی ای است كه ارمغان چاكراي شش سالم مي باشد. نگرش ما همان چيزيست كه به هنگام برخورد با مسائل از آن استفاده ميكنيم. تغيير نگرش با روندي مثبت، لازمه ی زندگی يك انسان كامل و خوش اقبال است. همچنين كه سهراب می گويد؛ چشمها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد.

 چاكرای هفتم

چاکرای تاج سر Crown chakra

نام سانسكريت : Sahasrara

رنگ : بنفش و سفید

نت موسیقی : SI

سنگ : کریستال کوارتز – سنگ هفت چاکرا

حرکات یوگا برای متعادل‌سازی چاکرای تاج : ایستادن روی سر– جسد بی‌جان

موقعیت : بر روی قسمت فوقانی سر، درست همانجاييكه ميله ی فرضی وارد می شود، چاكرای هفتم قرار دارد.

اين چاكرا انرژي بنفش رنگ را جذب ميكند كه به ما انرژي لازم جهت ادراك را مي دهد. این ادراک شامل تفکرات معنوی ما می شود. در واقع تفکرات معنوی ما هستند که موجب هدفمند شدن ما می شوند پس نقش مهمی در انگیزه های ما دارند. همان چیزیست که ما بواسطه زندگی از حقیقت درک کرده ایم و مسیر این حقیقت با انرژی چاکرای هفت ما ادامه میابد.

كم كاري و خرابي اين چاكرا موجب سر دردهاي ميگرني ومشكلات مغز و اعصاب مي شود.چاکرا چیست؟

براي تقويت و درمان مي توانيد از مربي يوگا و استاد خود كمك گرفته و در غير اينصورت مي توانيد از توصيه هايي كه در  مطلب آموزشی سایت آمده است بهره ببريد.امیدوارم تا حدودی به این سوال که چاکرا چیست؟ پاسخ داده باشیم.

بدن انسان دقیقا چند چاکرا دارد؟

بر اساس مطالعات اساتید انرژیک وجود ۷ چاکرا در بدن انسان ثابت شده است

فواید باز کردن چاکرا چیست؟

باز کردن چاکراها باعث حرکت بهتر انرژی در نتیجه افزایش کیفیت زندگی و درک و فهم ماورایی از مفاهیم زندگی میشود و نوع نگاه ما را به کل عوض می کند

آیا باز کردن چاکرا خطر دارد؟

اگر بر اساس اصول اولیه و رعایت شرایط لازم باشد خیر

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 21 میانگین: 4.6]

11 دیدگاه در “✅ چاکرا چیست؟ آشنایی کامل با چاکراها

  1. حسین گفت:

    بسیار عالی من یوگی هستم اما تازه کار کنجکاو شما خیلی چیزارو بم یاد دادید اما بازم می خام بیشتر بدونم اگه میشه کمکم کنید

    1. زیبآذین گفت:

      دوست عزیز سوالات خودتون رو بفرمایید ،کارشناسان ما در حد امکان بهشون پاسخ میدهند.

  2. علی گفت:

    بیماری های مرتبط با چاکرا سوم رو میشه بگید

    1. زیبآذین گفت:

      با سلام
      معمولا بیماری های هر چاکرا د راطراف همون چاکرا هستند .برای مثال بیماری معده و روده و …

  3. رضا گفت:

    خیلی جامع و کامل بود مقالتون

  4. پريسا گفت:

    عالي و كامل

  5. میثم واجدی گفت:

    کامل ترین مطلب راجع به چاکرا بود که دیده بودم

  6. دختر گفت:

    خب من قبلاً به مباحثی مثل برنامه نویسی ریاضی کامپیوتر ومهندسی و … علاقه بسیاری داشتم دوست داشتم دنبال کنم خیلی علاقه داشتم بهشون ولی الان هیچ احساسی ندارم بهشون کلا یه بخشی از علاقه هام را از دست دادم یعنی کاملاً بی احساس شدم بهشون وسواس گرفتم و البته تا حدی هم خسیس شدم .
    بی احساس و بی عاطفه هم شدم احساس بی ارزشی هم می کنم لطفاً راهنمایی کنید منو. این مطالب درباره چاکرا ها که خواندم امید وار شدم.

    یه راهنمایی کنید منو که کدام چاکرا ها را باید باز کنم البته احساس می کنم همش گرفته ضمن اینکه قبلاً خیلی استرس کشیدم.

  7. حدیثه گفت:

    این هم یادم رفت بگم که کلاً حوصله خواندن متن را ندارم از دست دادم از نظر بدنی هم ضعیف و لاغر ام و مشکل یبوست دارم و همچنین بد خوابی و کمردرد

  8. زهره گفت:

    سلام من یه مدت خیلی طولانی هست که تنبل شدم یعنی فقط باید بخوابم مادرم رویک ساله که ازدست دادن همچنین خواهروبرادرم رو یکی ازپاهام معلوله یعنی حس ندارم ضایع نخاعی شدم ولی راه میرم اما لایه دنیادردسر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *