خواص سنگ ها, مقالات

خواص سنگ عقيق ( Agate )

خواص سنگ عقيق ( Agate )

خواص سنگ عقيق ( Agate )

تاریخچه سنگ عقیق

واژه  اگات (AGATE) یا عقیق از اسم رودخانه ای به نام آگات در شبه جزیزه کوچک سیسیل در  کشور ایتالیا گرفته شده و احتملاً از کف رودخانه مذبور در گذشته قلوه سنگ های  ریز و درشت  سنگ عقیق به دست می آمده است. سنگ عقیق از  نوع سنگ های مات و نیمه شفاف است و از لایه های كالسدونی است كه هر كدام به رنگهای مختلف درآمده اند و یا حتی بعضی اوقات همرنگ می باشند .وجود مقادیری از لایه های سنگ اپال نیز در میان آنها دیده می شود.سنگ های عقیقی كه در گذشته از معادن  کشور آلمان استخراج می شدند دارای رنگ های قهوه ای و قرمز و صورتی بوده و بین  لایه ها ی  آن ها گاهی نیز نوارهای خاكستری رنگ دیده می شود.  هیچ کدام از این معادن امروزه قابل استفاده و استخراج نیستند. با توجه به نوع شكل و ساختار لایه های  سنگ عقیق در تجارت و علم اسامی متفاوتی به عقیق داده اند.

 

درباره سنگ عقیق

عقیق در رنگ های قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید یافت می شود. هم چنین سنگ هایی وجود دارد که به سبب شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آن ها را جزء خانواده عقیق محسوب می کنند مانند عقیق سلیمانی یا چشمی(باباقوری)، عقیق شجری، عقیق خزه ای. جالب است بدانید که سنگ عقیق به علت مقاومت دربرابرموادشیمیایی درصنعت نیز کاربرد دارد.

 

خواص درمانی و متافیزیکی سنگ عقیق

عقیق برای بیماری ها و ناتوانی های چشمی بسیار مؤثر است و همچنین دارویی تقویتی برای دستگاه تولید مثل می باشد. عقیق برای جلوگیری از خونریزی های شدید، به ویژه برای زنان، در دوران قاعدگی بسیار فایده دارد .می توانیم از این سنگ برای درمان سر دردها، گرفتگی های عضلانی و دردهای كمر و ستون فقرات استفاده كنیم. برای معالجه بیماری های صرع، كلیه، روده، پرستات، احتقاق و ورمها نیز می توانیم از آن كمك بگیریم. سنگ عقیق ریه ها، معده، كبد و مغز را تقویت می كند و محركی برای دستگاه گوارش است و بیان سخنوری را تسهیل می كند. ارتعاشات این سنگ انسداد و موانع درونی را از بین می برد و انرژی منفی را از ما دور می كند. توصیه می شود آن را همیشه همراه خود داشته باشیم تا از نیروهای منفی به دور باشید.

 

روایات دینی و مذهبی درباره سنگ عقیق

رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «تختّموا بالعقیق، فإنّه لایصیب احدکم غمٌّ مادام ذلک علیه؛(27) (ای مردم!) انگشتر عقیق در دست کنید. به راستی تا زمانی که انگشتر عقیق در دست دارید، حزن و اندوه بر شما وارد نمی شود».
حضرت زهرا (علیها السلام) از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل نموده است که فرمود: «من تختّم بالعقیق لم یزل یری خیراً؛(24) کسی که عقیق در دست کند، همیشه خیر و خوبی می بیند».
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «من تختّم بفصٍّ من العقیق ختم الله له بالحسنی؛ (25) کسی که انگشتر عقیق در دست کند، عاقبت به خیر شود».
امام علی (علیه السلام) فرمود: «تختّموا بالعقیق یبارک علیکم و تکونوا فی امنٍ من البلاء؛ انگشتر عقیق در دست کنید که مایه ی برکت بر شما خواهد بود و از بلاها (نیز) ایمن می شوید».
امیرمؤمنان علی (علیه السلام) فرمود: «صلاة رکعتین بفصّ عقیقٍ تعدل الف رکعةٍ بغیره؛ (17) دو رکعت نماز با انگشتر عقیق، برابر با هزار رکعت نماز است که بدون انگشتر عقیق خوانده شود».

 

معادن سنگ عقیق در جهان

سنگ عقیق در کشورهایی هم چون یمن، هندوستان، ایران، چین و برزیل در رنگ های قرمز، زرد و سفید و آبی یافت می شود. گفتنی است بزرگترین معادن عقیق در جهان در کشور یمن و در منطقه جنوبی شهر صنعان قرار دارد.

 

خواص کانی شناسی سنگ عقیق

عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی است که بیشتر از سنگ یمانی تشکیل شده‌است. ترکیب شیمیایی آن SiO یا سیلیس است که البته گاهی عناصری نظیر Al، Fe، Mg، Ca، Ni، Cr در کنار آن قرار می‌گیرد. ویژگی عقیق ریزدانه بودن آن و روشنی رنگش است. عقیق درخشنده و دارای چمک بلورین می‌باشد ، بهترین آن سرخ، زرد و سفید است. گونه‌ای از آن که ذرات فراوان میکا دارد و براق است دلربا نامیده می‌شود. شکل بلورهای عقیق، نازک و شش گوش است این کانی در هیدروکسید پتاسیمKOH) ) حل می‌شود.
 

 رده کانی
  فرمول SiO2   
 ویژگی‌ها
 رنگ سفید تا خاکستری، آبی روشن و  نارنجی تا سرخ، سیاه
 حالت بلوری سنگ چخماق نهان‌ بلورین
 ساختار ریزبلور لوزی‌پهلو
 چگالی 2.58-2.64
 دوشکستگی تا 0.0004+

 

طریقه نگهداری و شارژ سنگ عقیق

برای شارژ انرژی انواع سنگ عقیق کافیست یکبار در ماه آن را به مدت 24 ساعت در یک ظرف آب قرار داده و سپس بین 2 تا 3 ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا سنگ کاملا شارژ شود و بتوانید از خواص درمانی آن استفاده کنید.

 

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]

2 دیدگاه در “خواص سنگ عقيق ( Agate )

  1. علی گفت:

    اگر میشه یکم راجب روش تشخیص سنگ عقیق اصل از قلابی توضیح بدید

  2. الهام گفت:

    ممنون از مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *