فنگ شویی, مقالات

فنگ شويی چيست : به زبان ساده

فنگ شویی چیست : شاید در زندگی خود با مواردی برخورد کردید که خرید یا اجاره محل جدیدی برای کار یا زندگی باعث شود تا تغییراتی خوب یا بدی در زندگی شما بوجود آیند. بسیاری از ما در محاوره روزمره خود این کیفیت را چنین بیان می کنیم که مثلاً این خانه برای همه ” آمد داشته” یا این مغازه یا این ماشین خوش قدم است و هرکسی که آن را میخرد یا اجاره می کند از آن خیر خوبی بدست می آورد. گاهی این مسئله به صورت دیگری بروز می کند:

وقتی محل زندگی قبلی و فعلی خود را باهم مقایسه می کنید میینید که در خانه قبلی وضع کار و حرفه خوبی نداشتید ولی در این خانه که آمدید وضع کار بهتر شده ولی مثلاً از نظر روابط عاطفی با همسر خود در مشکل هستید.بسیاری از این دست مشکلات یا تغییرات در زندگی به محل کار و سکونت ما برمی گردد و فنگ شویی به ما کمک می کند تا آنها را بشناسیم و برای تقویت جنبه های مثبت و برطرف کردن نقاط ضعف خود تلاش کنیم.فنگ شویی دانشی کهن است و ریشه در نگرش چینی به جهان هستی دارد.

 معنای عبارت فنگ شویی، باد و آب است. شاید این ترجمه چیز زیادی را بدست ندهد ولی در دید چینی باد و آب پایه اصلی ساخت محیط اطراف ما هستند. در فنگ شویی این اعتقاد وجود دارد که کیفیت انرژی های محل کار یا زندگی افراد در سرنوشت و سلامت آنها دارای تاثیر فراوان است. در واقع فنگ شویی دانش انتخاب محیطی زنده است که در آن عناصر و انرژی‌های سازنده فضا باهم در تعادل باشند. نتیجه این هماهنگی و تعادل در اجزاء سازنده محیط، بهره مندی ساکنین از زندگی خوب و موفق است.

تاریخچه فنگ شویی

درباره تاریخ فنگ شویی نظرات مختلفی وجود دارد. یکی از این نظریه‌ها به دورانی برمی‌گردد که زندگی در اطراف رودخانه لو در چین باستان رشد زیادی پیدا کرده بود. در آن زمان، طغیان مکرر رودخانه باعث بروز خسارت‌های زیاد به محصولات کشاورزی می‌شد. در همین دوره مردی به نام فو-هسی با اجرای اصلاحاتی در مسیر رودخانه برای همیشه به این طغیان‌های مخرب پایان داد. او بعد از مدتی امپراطور منطقه شد و به امور سازنده خود ادامه داد.

بسیاری، او را پایه گذار فنگ شویی می‌دانند.سال‌ها بعد از فو-هسی امپراطوی به نام ون (King Wen) اهتمام خاصی نسبت به این دانش، مبذول کرد و فنگ شویی تبدیل به اصول ساخت بناهای حکومتی ‌شد. در واقع تا سال‌های سال فنگ شویی و فرمول‌های آن فقط در دسترس سلاطین و درباریان بود. وقتی مائوتزه در چین به حکومت ‌رسید، فنگ شویی را به صورت عمومی رواج داد و از زمان او بود که فنگ شویی در تمام چین منتشر شد.چینی‌هایی که در خارج از سرزمین اجدادی خود سکونت کردند، این دانش را با خود به خارج از چین بردند و آن را در سایر کشورها رواج دادند. در دنیای امروز هنگ کنگ نمونه خوبی برای فنگ شویی است. در ابتدای قرن گذشته، هنگ کنگ سرزمینی صخره‌ای و بی‌فایده بود. کسانی که در آنجا شروع به کار و سکونت کردند، این ناحیه را براساس اصول و مبانی فنگ شویی بنا کردند.

 نتیجه این سبک کار، سازندگی بی‌نظیر در این منطقه است و ساکنین هنگ‌کنگ از رونق فوق‌العاده آن بهره مند هستند. امروزه فنگ شویی در دسترس همه قراردارد و هرکسی می‌تواند به فراخور آنچه در اختیار دارد از این دانش بهره ببرد. علاوه براین زندگی جدید شهری و شکل گسترش ساختمان‌ها در آن نوع جدیدی از فنگ شویی را برای جامعه به ارمغان آورده است. فنگ شویی مدرن امروزی دارای شاخه های مختلفی است. بخشی از فنگ شویی به محل زندگی و خانه ها مربوط می شود و بخش مهم دیگر آن فنگ شویی تجاری است. این قسمت فنگ شویی اصلاحات مربوط به بناهای تجاری و فروشگاه ها را شامل می شود.

ساختار قوانین فنگ شویی

فنگ شویی دارای دستوراتی برای لباس پوشیدن و آرایش کردن (با الهام از عناصر طبیعت)، جهت های مناسب برای خوابیدن و زیر مجموعه های فراوانی مانند اینها است.فنگ شویی براساس کیفیت انرژی‌هایی کار می‌کند که محیط کار و زندگی را دربرگرفته‌اند. کار فنگ شویی ایجاد انرژی‌های خوب و سالم در محل کار و زندگی و جلوگیری از هدر رفتن منابع ارزشمندی است که در دسترس داریم. فنگ شویی را می‌توان برای تمام جنبه‌های زندگی و کار مورد استفاده قرارداد. اگر کارخانه‌دار، صاحب شرکت یا مغازه هستید می‌توانید فنگ شویی را در کل محل کار به اجرا درآورید.

فنگ شویی از بسیاری از جهات مانند طب شرقی است با این تفاوت که توصیه‌های انجام شده در فنگ شویی به جای اینکه درباره افراد باشد، درمورد فضاها صدق می‌کند و هدف فراهم کردن بهترین جریان انرژی در محیط کار و زندگی ساکنین است. از این لحاظ ارتباطی بین فنگ شویی و شیاتزو وجود دارد. در شیاتزو با فشاردادن نقاط مختلف بدن، جریان‌های انرژی در اندام‌ها و اعضاء بهتر می‌شود. در فنگ شویی با برقرارکردن جریان‌های بهتر انرژی در محیط زندگی ، انرژی بهتر و سالم‌تری در بدن افراد ایجاد می‌شود.دستورات فنگ شویی بسیار گسترده هستند و جنبه های مختلف کار و زندگی را شامل می شوند.

بعد از انجام این دستورات متوجه می شوید که محل کار و زندگی شما دچار تغییرات زیادی شده است.یکی از مهمترین توصیه های فنگ شویی بیرون کردن انباشتگی ها از محل کار و زندگی مان است. به اطراف خود دقت کنید و ببینید چقدر چیزهای غیر ضروری دارید.

فنگ شویی  به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده می‌شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت  چی داشته باشد. مهم‌ترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهت‌های مناسب است. البته امروزه به طور رسمی در چین و خیلی کشورهای دیگر آن را خرافات می‌دانند اما بدون شک نمیتوان از تاثیرات آن چشم پوشی کرد.

فنگ شویی در اصل یک فلسفه 5000 ساله چینیه که به هنر چیدمان و جابجایی اشیا تاکید دارد. فنگ شویی یعنی باد و آب…فنگ شویی منبع انرژی است و همانطور که می دانیم در اطراف ما دریایی از انرژی هست و به همین علت باید اشیا را جوری بچینیم که انرژی  براحتی گردش کند…مثلا اگه دقیقا جلوی درب ورودی یک آینه باشد این باعث می شود که انرژی هایی که از درب ورودی داخل می شوند همه منعکس بشه به خارج و این مطلوب نیست.

در اطراف ما دریایی از انرژی هست و به همین علت باید اشیا را جوری بچینیم که انرژی  براحتی گردش کند…مثلا اگه دقیقا جلوی درب ورودی یک آینه باشد این باعث می شود که انرژی هایی که از درب ورودی داخل می شوند همه منعکس بشه به خارج و این مطلوب نیست.

آیا تا به حال حس كرده اید كه از چیدمان قسمتی از خانه رضایت شما را به خود جلب نمی كند و یا هیچ كجای خانه مطابق میل شما چیده نشده و بعد با خود فكر كرده اید كه باید یكسری تغییرات اساسی در آن ایجاد كنید. فنگ شویی راهها زیادی را در پیش روی شما قرار می دهد. البته ایجاد تغییرات خانگی بر اساس تكنیك فوق، فقط شامل موارد فیزیكی نمی شود و موارد معنوی را نیز در بر می گیرد. در حقیقت شما با استفاده از تكنیك های فنگ شویی معنی خاصی را به هر یك از اسباب و اثاثیه منزل خود می دهید و از این طریق می توانید انرژی مثبتی كه از آنها ساطع می شود را دریافت نمایید. این انرژی مثبت در فنگ شویی با نام “چی” شناخته می شود.

با اتكا به این شیوه به راحتی می توایند انرژی های منفی را از خانه بیرون كرده و جریان های سیال و مثبت را وارد خانه كنید و اجازه دهید “چی” یا همان انرژی مثبت وارد خانه شما شود تا زندگی پربارتر و شادتری را دنبال كنید.

 در فنگ شویی 5 عنصر اصلی وجود دارند كه به واسطه آنها می توان به تعادل دست پیدا كرد. نام، ویژگی، جهت، و رنگ های مرتبط با هر یك به شرح زیر می باشند:

آتش – نماد اشتیاق و انرژی بالا
جهت: جنوب، شمال شرقی و جنوب غربی
رنگ های مرتبط: قرمز، نارنجی، بنفش، صورتی، زرد پر رنگ

زمین – نماد پروردگی، ثبات و پایداری
جهت: مركز خانه
رنگ های مرتبط: بژ، زرد كمرنگ، لیمویی

فلز – روشنی، قطعیت، شفافیت و با خود صراحت، دقت، لیاقت، و كفایت را نیز به همراه دارد.
جهت: غرب و شمال
رنگ های مرتبط: طوسی، خاكستری و سفید

آب – آسایش، تازگی، آرامش، فراوانی
جهت: شمال و شرق
رنگ: آبی و مشكی

چوب – شادابی، زندگی، نشاط و با خود شفا، حیات، رشد، و ثروت را نیز به همراه دارد.
جهت: شرق و جنوب شرق
رنگ های مرتبط: قهوه ای و سبز

مربع لوشو (Lo Shu Square) نوعی مربع جادویی 3 در 3 است که احتمالاً باستانی‌ترین روش استفاده از فنگ شویی است و طبق افسانه‌های چینی، امپراتور یو آن را بر لاک یک لاکپشت غول پیکر پیدا کرد! به هر خانه این مربع یک عدد تعلق دارد. از هر طرف که این اعداد را جمع کنیم حاصل آن 15 می‌شود. کل خانه یا ساختمان، اتاق، دفتر کار، میز و هر چیزی را می‌توان بر اساس مربع لوشو و با در نظر گرفتن جدول بالا چید تا بهترین نتیجه را بدهد و هر بخش از خانه به یک حوزه زندگی انسان (مثلاً روابط، سلامتی، حرفه، …) مربوط می‌شود. البته از مربع لوشو به چند روش مختلف می توات استفاده کرد.

 1 –  دورنمای کاری-شغلی، منزلت شما از دیدگاه خودتان
2 –  ارتباطات از هر نوع به خصوص ارتباط عاطفی، ازدواج، شراکت و همراهی طولانی مدت
3 – روابط خانوادگی، گذشته، نیاکان شما ،
4 – خوشبختی و سعادت
5 – سلامتی جسمی
6 – خدایان و ارواح، آنهایی که قادر به کمک به شما هستند
7 – کودکان، باروری، خلقت، علایق و اوقات فراغت، هدیه‌های جالب
8 – دانش و تحصیلات، نوآوری و خلاقیت ،
9 – شهرت، نام نیک، احترام برای شما

در انتها برای درک بهتر شما عزیزان سوالاتی که عده ای از دوستان پرسیده بودندن رو جواب دادیم و انتهای مطلب براتون قرار دادیم شما هم اگر سوال داشتید میتونید info@zibazin.com  با ما در تماس باشید یا در قسمت نظرات پایین همین مطلب بگذارید.

 سوالات متداول در مورد فنگ شویی :

 آیا فنگ شویی یک فرهنگ و یا دین و آئین است ؟

خیر ، فنگ شویی یک علم مثل ریاضی ، فیزیک و معماری است و در ضمن تشابهات و ارتباطات زیادی با ریاضی ، فیزیک ، هنر و معماری و پزشکی و سایر علوم دارد .

آیا در فنگ شویی نماد و یا مجسمه ای وجود دارد ؟

خیر ، نمادها در فنگ شویی جایی نداشته و تنها توسط عده ای سودجو در اختیار مردم قرار می گیرد .

 آیا مجسمه های بودا و یا وزغ سه پا در انرژی مثبت فضای ما نقش دارد ؟

از نظر فنگ شویی خیر ، ولی می توانید به عنوان وسیله دکوری استفاده کنید .

آیا فنگ شویی خرافات است ؟

خیر ، فنگ شویی یک علم است و مفهوم یک علم با خرافات تضاد دارد .

 آیا فنگ شویی با دین اسلام در تضاد ؟

تعریف فنگ شویی که از دو مفهوم باد و آب برای بیان تمام انرژی مثبت خداوندی و برکت و روزی در روی زمین استفاده می کند با آیه های قرآن تطابق زیادی دارد .در قرآن در حدود 30 آیه وجود دارد که با مفهوم علم فنگ شویی ارتباط دارد .خداوند در سوره الفرقان – آیه 48 می فرماید :
او کسی است که بادها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد و از آسمان آبی پاک نازل کردیم .

 کاربرد علم فنگ شویی در کجاست ؟

فنگ شویی در معماری داخلی و خارجی یک فضا کاربرد ویژه ای دارد . همچنین در انتخاب زمان ، رنگ ، غذا و لباس با توجه به خصوصیات و ویژگیهای هر فرد کاربرد دارد و در واقع نوعی طراحی ارگونومی روانی و شخصیتی است .

برای امتیاز به این محصول کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.8]

5 دیدگاه در “فنگ شويی چيست : به زبان ساده

  1. رضا میری گفت:

    سلام ممنون میشم در مورد فنگ شویی ثروت بیشتر توضیح بدید و تاثیرش تو محیط کار

  2. پریسا گفت:

    مقاله جالبی بود .شما وسایل فنگ شویی هم دارید؟

  3. مانی گفت:

    فنگ شویی در منزل رو هم اموزش بدید

  4. سید حسن گفت:

    سلام و درود بر شما مقاله های بسیار جالبی از شما یاد گر فتم .از تاثیر توضیحات تحقیق شده به صورت فیلم غافل نباشید که هم ماندگارتر و هم جالبتر میباشد.

  5. عليرضا گفت:

    سلام
    ممنونم از مقاله زيباتون كه يه اطلاعات كلي درمرد فنگشويي به ما داد
    ولي در قسمت ساختار ترضيحات درحد آموزش نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *